BIOGRAPHY

Federica Porello trained at P.A.R.T.S. in Brussels (2002-2006). During her studies, she collaborated with the saxophonist Ilan Manouach developing a duo of dance and music improvisation, Statues. After graduating she worked with a.o. the choreographer Marlene Monteiro Freitas (Larvar, 2006), Ariadna Estalella (Condició per a (x) cosos, 2011), the visual artist Anne Kathrine Dolven (Ahead, 2007; Vertical on my own, 2011), the companies Tg Stan (The Tangible2010), AdonK! (Commune Présence2012), ACME/Albert Quesada as interpreter (Solos Bach & Gould, 2010Slow Sports2012; Wagner & Ligeti, 2014; Slow Sports Kids, 2015) and co-creator  (It’s time, 2017), and Le Théâtre de Nuit (Le Cantique des oiseaux, 2015) with which she continues collaborating as choreographic assistant.

In 2013 she joins the Catalan company Mal Pelo (La esperanza de vida de una liebre2013; Istanbul, 2016; Bach, 2016; On Goldberg Variations/Variations, 2019; Inventions, 2020).

Since 2015 she’s part of the collective Group LaBolsa, a group of independent artists with shared interests in relation to scores-based movement investigation. Group LaBolsa collaborates with the choreographer Thomas Hauert for the creation of  The Measure of Disorder (2015), and continues to focus on the development of tools for improvisation and real-time composition.

In 2016 she starts dancing for the company ZOO/ Thomas Hauert in different pieces (La Valse, Mono Duos, Inaudible, How to proceed), and participating in the creation of If Only (2020).

In 2017 she receives the prize “Ciutat de Barcelona” and the “Premio de la Critica de Barcelona” for her interpretation of Bach, a solo performance by Maria Muñoz/Mal Pelo, created in 2004 and trasmitted to her in 2016. In 2019 she’s nominated for the Premio Butaca of Barcelona as best female interpreter for her performance in On Goldberg Variations/ Variations by Mal Pelo.

BIOGRAFÍA

Federica Porello se forma en P.A.R.T.S. en Bruselas (2002-2006). Durante sus estudios colabora con el saxofonista Ilan Manouach desarrollando un dúo de improvisación danza e música, Statues. Después de graduarse trabaja con las coreógrafas Marlene Monteiro Freitas (Larvar, 2006), Ariadna Estalella (Condició per a (x) cosos, 2011), la artista visual Anne Kathrine Dolven (Ahead, 2007; Vertical on my own, 2011), las compañías Tg Stan (The Tangible2010), AdonK! (Commune Présence2012), ACME/Albert Quesada como interprete (Solos Bach & Gould, 2010Slow Sports2012; Wagner & Ligeti, 2014; Slow Sports Kids, 2015) y co-creadora (It’s time, 2017), y Le Théâtre de Nuit (Le Cantique des oiseaux, 2015) con la cual continua a colaborar como asistente coreográfica.

En 2013 se une a la compañía catalana Mal Pelo (La esperanza de vida de una liebre2013; Istanbul, 2016; Bach, 2016; On Goldberg Variations/Variations, 2019; Inventions, 2020).

Des del 2015 forma parte del colectivo Group LaBolsa, un grupo de artistas independientes con inquietudes comunes en torno a la investigación del movimiento basado en partituras para la improvisación. Group LaBolsa colabora con Thomas Hauert en la creación de La medida del desorden (2015), y sigue apostando por el desarrollo de herramientas para la improvisación y la composición en tiempo real.

En 2016 empieza a colaborar con la compañía ZOO/ Thomas Hauert, bailando en diferentes espectáculos (La Valse, Mono Duos, Inaudible, How to proceed), y participando en la creación de If Only (2020).

In 2017 recibe el Premio Ciutat de Barcelona y el Premio de la Critica para la interpretación de Bach, un espectáculo de Maria Muñoz/ Mal Pelo, creado en 2004 y transmitido a Federica en 2016. En 2019 es nominada para el Premio Butaca como mejor interprete feminina, para el espectáculo On Goldberg Variations/ Variations dirigido por Mal Pelo.